Wat is een MVP (en waarom is het essentieel)

Wat is een MVP (en waarom is het essentieel)
Inhoudsopgave expand

MVP betekenis

Waar staat MVP voor? MVP staat voor minimum viable product (vrij vertaald: minimaal levensvatbaar product). Een MVP is een versie van een product die voldoende is om te worden vrijgegeven voor gebruik, maar die slechts minimale functies heeft.


Een MVP is meestal geschikt voor early adopters. Zodra feedback is verkregen van deze eerste gebruikers, kan een volledige functieset worden ontwikkeld die aan de bredere gebruikersbehoeften zal voldoen.


Om te begrijpen wat een MVP is, zijn er drie hoofdkenmerken om rekening mee te houden:

  • de MVP moet voldoende waarde bieden zodat gebruikers het zullen uitproberen

  • het moet voldoende voordeel opleveren dat de eerste gebruikers behouden blijven

  • en het moet feedbackmogelijkheden bieden voor de ontwikkeling van het product

Het is van cruciaal belang dat het minimaal levensvatbare product precies dat moet zijn: levensvatbaar en met enig nut voor de doelmarkt. Als het nutteloos is, zullen klanten onmiddellijk afhaken.

Het doel van een MVP

Er zijn meerdere redenen waarom organisaties gebruik maken van een MVP.


De belangrijkste doelen van MVP in het bedrijfsleven zijn als volgt:

  1. Test of het waarde biedt. MVP's stellen productontwikkelaars in staat om te zien of klanten een product waardevol of nuttig zullen vinden, zonder er veel voor uit te geven.

  2. Vermijd fouten. Een MVP biedt de kans om de markt te testen en te zien waar klanten in geïnteresseerd zijn. Door dit te begrijpen kan het bedrijf voorkomen dat het de verkeerde kant opgaat en dure fouten maakt.

  3. Klanten winnen. Bedrijven die een MVP hebben, kunnen klanten en inkomsten genereren, terwijl bedrijven die zich richten op het ontwikkelen en leveren van een meer afgewerkt eindproduct dat niet doen.

  4. Krijg inzicht in gebruikers. Door het uitbrengen van een MVP is het mogelijk om inzicht te krijgen in wat gebruikers leuk vinden en gebruiken, maar ook wat niet. Dit bespaart tijd bij het verder ontwikkelen op gebied van desinteresse.

  5. Snelst op de markt. Een MVP kan zeer snel op de markt komen en een merkreputatie opbouwen dankzij het voordeel als first mover.

  6. Financiering aantrekken. Als investeerders de waarde in de MVP zien, kan dit dienen om investeringen aan te trekken om verdere ontwikkeling mogelijk te maken.

MVP vs. PoC vs. Prototype

Het kan verwarrend zijn om het verschil te weten tussen een MVP in vergelijking met een proof of concept (PoC) of een prototype.


De belangrijkste verschillen worden weergegeven in de onderstaande tabel om te begrijpen hoe ze per definitie verschillen:


Considerations

MVP

PoC

Prototype

Wat is het doel van de ontwikkeling?

Om erachter te komen waar het product waarde toevoegt en wat de belangrijkste functies zijn

Om te beslissen of het idee haalbaar is als product

Om dieper te onderzoeken hoe het product zal werken.

Levert de strategie het bedrijf klanten op?

Als de MVP goed doordacht is, kunnen klanten vanaf het uitbrengen worden aangetrokken

Een PoC wordt meestal niet aangeboden aan klanten om te gebruiken

Prototypes worden meestal niet gelanceerd voor gebruik door klanten

Wat zijn enkele van de belangrijkste voordelen van de strategie?

Vanaf dag één geld verdienen en klanten behouden. De markt begrijpen

Het aantrekken van startfinanciering. Kijken of het idee technisch gaat werken

Kijken hoe het product eruit kan zien en aanvoelt. Visualiseren hoe het zou kunnen werken

Wordt het intern of extern gebruikt?

Het product wordt extern gebruikt met echte klanten en verkrijgen direct feedback van hen

Wordt meestal alleen intern gebruikt en soms door investeerders

Wordt meestal alleen intern gebruikt

Functioneert het voor klanten?

De MVP is een volledig werkend product dat de belangrijkste functies bevat

Nee

Nee

Voorbeelden van een MVP

Voorbeelden van succesvolle en niet-succesvolle MVP's helpen om het concept beter te begrijpen en hoe het goed te doen.

Voorbeelden van succesvolle MVPs

Airbnb

Airbnb is een zeer bekend voorbeeld van een MVP. De oprichters van het bedrijf dachten dat ze een goed idee hadden, maar moesten er zeker van zijn dat het zou werken, voordat ze er geld in stopten dat ze niet hadden en mogelijk zouden falen.


Om dit uit te testen, verhuurden ze hun eigen appartement, ontwikkelden ze een eenvoudige website om de flat te laten zien en ontdekten ze dat ze het snel konden verhuren, wat hun hypothese bewees.


Dit hielp hen hun MVP-software verder te ontwikkelen.

Facebook 

Facebook is een ander bekend voorbeeld van een MVP.

Aanvankelijk produceerde het ontwikkelteam een ​​eenvoudig product waarmee mensen in contact konden komen met anderen op hun universiteit.

Toen was bewezen dat het van waarde was voor gebruikers, begon het bedrijf de ontwikkeling te herhalen om het vorm te geven op basis van de verkregen feedback.

Virgin Airlines

MVP's zijn niet alleen voor software- en app-ontwikkeling. Ze worden ook gebruikt bij andere productontwikkelingen.

Virgin Airlines begon met het slechts één internationale vluchtroute tussen London Gatwick en Newark in New York.

Dit bleek succesvol en het product werd verfijnd, wat leidde tot uitbreiding naar meerdere vluchtroutes.

Voorbeelden van mislukte MVP’s

Mislukte MVP’s komen vrij vaak voor wanneer hier onvoldoende tijd of moeite in wordt gestoken.


Hier zijn enkele bekende mislukte MVP’s:

Electroloom

Electroloom gaf gebruikers de mogelijkheid om kleding te maken met behulp van een 3D-printer die werd bestuurd via een desktop computer.


Bij het mislukken kondigde een van de oprichters aan dat de MVP niet goed ontwikkeld was. Dit in combinatie met het niet effectief lokaliseren van een marktkans leidde tot het faillissement van het bedrijf.

Quibi

Quibi werd beschreven als "Netflix voor de telefoon".


Klanten zouden toegang hebben tot videocontent met korte afleveringen (10-15 minuten lang). Het idee was dat andere streamingdiensten niet geschikt waren voor telefoongebruikers, maar Quibi zou dat wel zijn.


Een van de belangrijkste redenen voor het mislukken van dit product was dat er geen proef met een MVP was gedaan om te zien wat klanten eigenlijk wilden en of de doelmarkt het product zou gebruiken.


Het zou hier effectiever zijn geweest door middel van een MVP startup.

Standout Jobs

Standout Jobs had in de eerste plaats geen levensvatbare propositie.


De oprichters hadden onvoldoende kennis van de markt, maar ze begonnen met het bouwen van een product met volledige functionaliteit voordat ze marktonderzoek hadden gedaan.


Uiteindelijk wilde niemand het product, en dus mislukte het.

Wat maakt een MVP goed?

Om een ​​goede MVP te ontwikkelen is het handig om te begrijpen wat een MVP in de eerste plaats goed maakt! Hier zijn enkele kenmerken om op te focussen:

  1. Het werkt. De MVP moet geschikt zijn voor het beoogde doel. Als het niet werkt, zien gebruikers de waarde niet en zullen ze het niet gebruiken of kopen.

  2. Het is nuttig. Het is iets wat mensen willen gebruiken en waar ze geld aan uit willen geven.

  3. Het is niet perfect. De MVP is geen perfect afgewerkt product met alles erop en eraan.

  4. Het voorziet in een onvervulde behoefte. Een MVP moet een behoefte vervullen die door de huidige markt niet wordt vervuld. Dat kan zijn door iets aan te bieden dat op de een of andere manier sneller of beter is, of het product kan helemaal nieuw zijn.

  5. Het is makkelijk. De MVP moet een zo simpel mogelijke product zijn dat kan worden geleverd en dat kan worden gebruikt om het product in de markt te verifiëren.

Hoe plan en ontwikkel je een MVP?

Weten hoe je een minimaal levensvatbaar product moet plannen en bouwen, is nuttig bij het stimuleren van succes.


Hiervoor dien je deze stappen te ondernemen:

  1. Doe marktonderzoek. Kijk voor je begint wat er al op de markt is. Ontdek welke functies concurrerende producten hebben en waarom klanten ze gebruiken. Kijk naar kwaliteit, snelheid, design en features om een ​​diepgaand inzicht te krijgen.

  2. Verfijn het concept. Ontwikkel op basis van wat je hebt geleerd een zakelijk canvas voor het product. Dit moet kernactiviteiten, belangrijke middelen, belangrijke partners, klantsegmenten, klantrelaties, leveringskanalen, kostenstructuur en inkomstenstromen omvatten.

  3. Kies je prioriteiten. Definieer op basis van het marktonderzoek en het zakelijke canvas de functies die in de MVP moeten. Dit zullen "must have" functies zijn die het product bruikbaar maken en die het waarde geeft voor klanten. Deze functies kunnen worden opgenomen in de MVP en zouden de prioriteiten moeten zijn.

  4. Bouwen. Ontwikkel de MVP op basis van de vastgestelde prioriteiten. Laat je niet verleiden om af te dwalen naar andere functionaliteiten.

  5. Vrijgeven en meten. Zodra de MVP klaar is, geef je deze vrij op de markt. Verzamel statistieken over het gebruik en leer hiervan. Het moet inzicht geven in wie geïnteresseerd is en waarom. Het moet ook inzicht geven in de functies die leuk zijn tegenover die niet van belang zijn.

  6. Verfijnen. Vanaf hier kan het product worden aangepast, waarbij het proces wordt voortgezet door de behoefte van de klant.

Bij projectmanagement voor MVP is een agile aanpak waarschijnlijk de beste aanpak voor het leveren van een geschikte oplossing.


Als je niet weet hoe je moet beginnen, kan Enkonix je helpen. Wij kunnen helpen bij het definiëren en verfijnen van het concept, waarbij we focussen op de prioriteiten. We kunnen ook je software MVP bouwen.

Wat komt er na een MVP?

Een minimaal levensvatbaar product is slechts de eerste stap van een herhalend ontwikkelingsproces.


Na het vrijgeven van de MVP en de bevestiging dat deze levensvatbaar is, heeft het bedrijf een actieplan nodig voor verdere ontwikkeling. Dit moet specifiek gericht zijn op de feedback die is ontvangen van klanten.


Het bedrijf moet de functies die klanten leuk vinden en de functies die ze niet gebruikten beoordelen. Deze informatie kan worden gebruikt voor een ​​lijst met prioriteiten voor de volgende stap van de ontwikkeling.


De volgende fase is het uitbrengen van een versie van het product die voortbouwt op de eerste versie, specifiek gericht op wat de eerste gebruikers leuk vonden en de prioriteitenlijst die is gemaakt.


Van daaruit kan de organisatie dit blijven herhalen om het product zo vorm te geven dat het blijft voldoen aan de behoeften van de klant, inkomsten genereert en concurrentievoordeel behoudt.

Waar het op neerkomt

Het ontwikkelen van een MVP is in alle opzichten zinvol wanneer bedrijven een concept willen verifiëren in de markt.


Als je dit doet, bespaar je tijd en geld die anders heel goed verloren zouden gaan met het bouwen en perfectioneren van een product waarin niemand geïnteresseerd is.


Een MVP stelt bedrijven ook in staat om de beste richting voor het product te bepalen op basis van het daadwerkelijke gebruik van het product door de klanten.


Door rechtstreekse feedback van klanten kan het product zo worden ontwikkeld dat het specifiek is gericht op de behoeften van de klant, in plaats van op wat het bedrijf denkt dat de klant nodig heeft.

Veelgestelde vragen over een MVP

Wat betekent MVP?

MVP staat voor minimum viable product, wat vrij vertaald minimaal levensvatbaar product betekent.


Is een MVP hetzelfde als een prototype?

Een MVP is niet hetzelfde als een prototype. Een MVP is een eenvoudige versie van het product op de doelmarkt lanceren. Een prototype daarentegen wordt gebruikt om te visualiseren hoe een product zal werken en eruit zal zien.


Wie heeft de MVP uitgevonden?

De term bestaat al geruime tijd en werd voor het eerst gebruikt door Frank Robinson. Het is gepopulariseerd door Eric Ries die de Lean Startup beweging begon, en Steve Blank, een academicus en ondernemer.


Wat maakt een MVP goed?

Een goede MVP is het kleinste, eenvoudigste product dat je kunt ontwikkelen dat waarde biedt aan de klant en helpt het product in de markt te verifiëren.


Waarom zou ik een MVP gebruiken?

MVP is zeer nuttig voor het verifiëren van een concept in de markt. Het vrijgeven van de MVP bespaart zowel tijd als geld voordat wordt geïnvesteerd in een product waar klanten niet in geïnteresseerd zijn of die ze niet zullen gebruiken.


Moet de MVP goed werken?

Ja, het is essentieel dat de MVP werkt en dat klanten de waarde ervan kunnen inzien.


Hoe kan ik hulp krijgen bij het ontwikkelen van een MVP?

Als full cycle software ontwikkelingsbedrijf kan Enkonix helpen. We hebben geholpen om tientallen ideeën om te zetten in digitale oplossingen door middel van programmeren. Wij overbruggen de kloof tussen strategie, ontwerp en engineering. Neem contact op om te zien hoe wij kunnen helpen.

Kies een categorie om meer te ontdekken

#company news #design #development #product strategy #project management