Wat zijn de volgende stappen na het bouwen van een MVP

Wat zijn de volgende stappen na het bouwen van een MVP
Inhoudsopgave expand

Je vraagt je mogelijk af, is wat is de volgende stap na een MVP?


Je hebt geleerd wat een MVP is en je hebt je MVP gepland. Je hebt je MVP opgebouwd en gemeten en geanalyseerd. Maar wat nu?


Hier zullen we bekijken hoe we verder kunnen gaan vanaf een MVP. We zullen kijken naar het vermarkten van het product en waar je rekening mee moet houden in de volgende fase na een MVP.


Ook kijken we naar de stappen die daarna komen.

Wat komt er na de MVP?

In sommige gevallen blijkt de MVP niet levensvatbaar te zijn. Dit gebeurt als het product de behoeften van klanten niet vervuld of hun interesse niet weet te wekken. Als je geen inkomsten kunt genereren met het product omdat klanten niet willen betalen voor wat je aanbiedt, dan werkt het idee niet. De MVP heeft dan zijn werk gedaan.


In dit scenario kun je terug naar de tekentafel met de informatie die je tijdens het MVP-proces van klanten hebt verkregen.


Hopelijk is je MVP aantrekkelijk gebleken voor klanten. Als je feedback hebt verzameld waaruit blijkt dat klanten geïnteresseerd zijn en dat ze ervoor willen betalen, is het tijd om door te gaan naar de volgende stap. Dit is meestal de MMP.

Doorgaan naar een Minimum Marketable Product (MMP)

De volgende fase na een MVP is een MMP (minimum marketable product). Dit is vrij vertaald een miinimaal verhandelbaar product.


Een MMP wordt soms ook een MMR (minimum marketable release) genoemd, maar deze twee termen zijn eigenlijk gelijkaardig.


Terwijl een MVP helpt om de behoeften van de klant in kaart te brengen, helpt de MMP om erachter te komen of het idee de moeite waard is om verder te ontwikkelen.


Van het ontwikkelen en testen van de MVP krijg je een vrij duidelijk beeld van wat er moet worden verbeterd voordat het op een bredere markt gelanceerd wordt.


Degenen die de MVP hebben gedownload of gebruikt, worden "early adopters" genoemd. Deze mensen vinden nieuwe producten interessant en intrigerend. Ze vormen een kerngroep, maar ze zijn niet het volledige klantenbestand.


Je moet er nu voor zorgen dat het product geschikt is om op een bredere markt te worden vrijgegeven. Het bredere klantenbestand zal hogere verwachtingen hebben. Je moet er daarom voor zorgen dat het product er echt klaar voor is.


Als je je afvraagt ​​waarom je je bezig zou moeten houden met een MMP. Dropbox is in minder dan een jaar tijd naar een miljoen gebruikers gegaan met zijn MMP.


Veel andere grote namen deden hetzelfde: Uber, Airbnb, Groupon, om er maar een paar te noemen.

Vragen om jezelf te stellen wanneer je verder gaat na een MVP

Er zijn een aantal vragen die je jezelf zou kunnen stellen voordat je naar de volgende fase gaat. Hier een aantal van deze vragen:

1. Heb ik feedback van klanten verzameld?

Sommige organisaties ontwikkelen een MVP, krijgen gegevens over (onder andere) downloads en besluiten dat ze tevreden zijn met hoe het werkt.


Ze verzamelen echter geen feedback van klanten, wat fataal kan zijn. Feedback van klanten is essentieel om te weten te komen of de MVP een toekomst heeft of niet.


Mis deze belangrijke stap niet.

2. Weet ik wie mijn klant is?

Als je antwoord op deze vraag voor "iedereen" is, ga je waarschijnlijk de fout in.


De meeste producten hebben een doelgroep van mensen waarvan heel waarschijnlijk is dat ze deze zullen gebruiken. Je moet weten wie deze mensen zijn.


Het is heel moeilijk om marketing te doen waarbij je je op iedereen richt. Probeer de doelgroep te verfijnen.

3. Weet ik wat ik moet verbeteren?

Het hele doel van het bouwen van een MVP is om erachter te komen of klanten behoefte hebben aan het product en om te zien wat er verbeterd kan worden.


Het is zeer onwaarschijnlijk dat het product de eerste keer 100% perfect zal zijn. Van het meten en analyseren van de MVP weet je wat er moet worden verbeterd.


Als je dit niet weet, moet je daar achter zien te komen voordat je verder kunt gaan.

4. Kan ik inkomsten genereren met dit product? (Is het het waard?)

Het doel van de MVP-fase is om erachter te komen of het de moeite waard is om het product verder te ontwikkelen.


Denk bij het beantwoorden van deze vraag na over de kosten en de baten. Als de kosten om het product te ontwikkelen tot een punt dat het bruikbaar is hoger zijn wat je er ooit mee zou kunnen verdienen, is het het vrijwel zeker niet waard.

Wat zijn de vereisten van een MMP?

Als je de bovenstaande vragen hebt beantwoord en klaar bent om verder te gaan dan de MVP, is het tijd om de vereisten van de MMP te overwegen.


Zoals we hebben gezien, houden degenen die MVP's gebruiken van nieuwe producten, gewoon omdat ze nieuw zijn. De bredere doelgroep die je hierna gaat targeten, is niet hetzelfde. Ze zullen meer eisen. Echter vergeet niet dat de MMP niet het "eind" product is. Het is nog een minimale versie.


In een MMP willen klanten features die hen aanspreken en die waarde toevoegen. Het product moet een probleem oplossen dat zij hebben. De MMP moet bruikbaar zijn. Het moet ook inkomsten opleveren.


Als je investeerders hebt, zullen ze iets in de MMP willen zien dat tot een concurrentievoordeel kan leiden.


Dit geeft hen het gevoel dat hun investering een laag risico is. Zorg ervoor dat er een aantal features worden opgenomen die het product onderscheiden van de concurrentie. Vergeet niet dat het product in de behoeften van de klant moet voorzien. Het maakt niet uit of het anders is dan dat van de concurrent als de klanten het niet willen!

Prioriteit geven aan ontwikkelingswerk

Als je je MVP goed hebt gemeten en geanalyseerd, zal je veel input moeten hebben om te verwerken en je product klaar voor de markt te maken.


Het kan verleidelijk zijn om aan al deze punten te gaan werken om het product vóór de lancering perfect te maken.


Echter kun je beter prioriteit geven aan het werk dat echt gedaan moet worden. Denk na over wat de klant heeft gezegd dat hij wil en wat er binnen een redelijk tijdsbestek kan worden geleverd.


Klanten hebben misschien een aantal hele goede ideeën, maar sommige ervan kunnen jaren duren om te ontwikkelen. Kijk naar wat de meeste waarde toevoegt en snel kan worden ontwikkeld.


Ook hebben klanten specifieke problemen van de MVP vermeld. Als de MVP niet fijn is om te gebruiken zoals hij nu is, kunnen klanten hun interesse verliezen. Probeer de grootste pijnpunten op te lossen en geef prioriteit aan deze problemen.

Waar zijn MMP klanten naar op zoek?

De optimale MMP is er een die het probleem oplost waarvoor een klant er graag voor wil betalen.

Geef prioriteit aan hoe je dit kunt bewerkstelligen met zo min mogelijk werk, terwijl je toch een bruikbaar product levert.

Bij het werken aan een MMP zijn er enkele belangrijke factoren waarmee rekening gehouden moet worden:


Factor
Waarnaar te zoeken
Prestatie

Klanten zijn ongeduldige mensen. Als het product traag of onpraktisch is, gaan klanten verder gaan kijken. Dit is een simpel feit. Zorg ervoor dat de prestaties getest worden, rekening houdend met de waarschijnlijke schaalbaarheid, en zorg ervoor dat het product snel reageert.

Schaalbaarheid

De MVP was misschien geschikt voor een klein aantal gebruikers, maar een MMP heeft (hopelijk) meer gebruikers. Zorg ervoor dat de MMP effectief opgeschaald kan worden voor het aantal klanten dat je verwacht te krijgen. Als het product niet betrouwbaar is en niet presteert wanneer je opschaalt naar een groter aantal gebruikers, lopen klanten mogelijk weg.

Betrouwbaarheid

Het product moet betrouwbaar zijn. Als het product het probleem van de klant niet oplost of als het bugs bevat en moeilijk te gebruiken is, zullen klanten verder gaan kijken. Zorg ervoor dat je focust op het zodanig ontwikkelen van het product dat het betrouwbaar is en doet wat het belooft.

Grondig testen kan helpen om al deze problemen aan te pakken en ervoor te zorgen dat de MMP klaar is voor release.

Voortdurende verbetering

Als je verder gaat dan een MMP, wil je voortdurend verbetering omarmen. Benader het doorlopende ontwikkelingswerk met een agile mindset. Breng voortdurend wijzigingen aan in de MMP zodat deze steeds weer verbeterd wordt vanuit het perspectief van de klanten.


Misschien denk je dat er ooit een moment komt waarop je kunt stoppen met het verbeteren van het product.


Dit is onwaarschijnlijk.


Zelfs de beste producten in elke markt worden voortdurend verbeterd. Denk aan de manier waarop Facebook en Uber in de loop van de tijd zijn ontwikkeld.


Deze bedrijven lieten hun product niet onveranderd. Ze bleven wijzigingen doorvoeren om het te verbeteren.


De realiteit is dat de behoeften van klanten in de loop van de tijd veranderen. Je moet de vinger aan de pols houden als het om de wensen en behoeften van de klant gaat en het product daarop aanpassen.


Als je besluit dat je klaar bent met ontwikkelen of aanpassen, is het onwaarschijnlijk dat het bedrijf zal overleven, MVP of niet.

Waar het op neerkomt

Het bouwen van een MVP is niet het einde van de productontwikkeling. Het is nog maar het begin.


De volgende stap na een MVP is het gebruik van de informatie die is verzameld tijdens de meet- en analysefase om het product te verfijnen en een MMP te lanceren.


Het is erg belangrijk om prioriteit te geven aan features die waarde toevoegen en problemen van klanten oplossen.


Alleen anders zijn is niet genoeg. Het product moet inkomsten genereren. Je moet ook blijven ontwikkelen als de markt veranderd.

Kies een categorie om meer te ontdekken

#design #development #product strategy #project management