Heb je een geweldig idee voor een product, maar wil je zeker weten dat er een markt voor is voordat je tijd en geld investeert? Begin dan met het bouwen van een minimum viable product (MVP), dit betekent vrij vertaald minimaal levensvatbaar product.
Een oplossing voor deze zorgwekkende trend is om een MVP te bouwen om de behoeften van de klant te in kaart te brengen. Wat willen ze en wat willen ze juist niet? Dit kun je dan uitzoeken zonder enorme hoeveelheden tijd, moeite of startkapitaal te besteden.
Dit is een veel kosteneffectievere manier om vanaf het begin al een volledig uitgerust product te maken.
De belangrijkste voordelen van een MVP zijn:
- je kunt hiermee het product testen
- je trekt je eerste klanten al aan
- je krijgt feedback op het product
Je kunt de ontwikkeling dan in de juiste richting coördineren.
In ons vorige artikel legden we uit wat een MVP is. Hier leggen we de cruciale stappen uit die nodig zijn om een succesvolle MVP te bouwen.
Een MVP zorgt ervoor dat het product onder de aandacht komt van je doelgroep, zodat zij feedback kunnen geven over wat werkt en wat niet.
Dit zijn de acht stappen die je nodig hebt:
- Maak een lijst met features van de MVP en bepaal wat de core feature is
- Stel je MVP-team samen
- Bereken hoelang het gaat duren
- Bereken hoeveel het gaat kosten
- Bouw je MVP
- Test je MVP
- Ontvang feedback
- Analyseren en verfijnen
Voor je de MVP ontwikkeling start
Je moet veel aandacht, onderzoek en planning in een MVP steken voordat je gaat bouwen.
Als je niet duidelijk weet waarvoor je het ontwerpt, wie je klanten zullen zijn of wat ze nodig hebben, zal je achteraf merken dat je veel tijd en geld hebt verspild door de verkeerde weg in te slaan.
Als je je MVP nog steeds niet hebt gepland, bekijk dan dit artikel waarin stap voor stap wordt uitgelegd
hoe je een MVP plant.
Als je dit hebt gelezen maar even een opfriscursus nodig hebt, zijn dit de belangrijkste punten:
- Identificeer en begrijp je zakelijke behoeften
- Ken je doelgroep
- Stel je doelen vast
- Begrijp en plan de succescriteria
- Breng user journeys in kaart
- Identificeer de pijnpunten van klanten
- Bepaal de core features van een MVP
- Bepaal de deadlines
- Hoe ga je je MVP daadwerkelijk in de markt zetten?
Beslissen over een set van minimale functies en de core feature
Het doel van een MVP is om in kaart te brengen wat je doelgroep wel en niet nodig heeft voordat je tijd, moeite en geld stopt in het eindproduct.
Er is geen slechter gevoel dan maandenlang te zwoegen voor een product om erachter te komen dat niemand geïnteresseerd is omdat het niet doet wat de klant nodig heeft.
Bijna de helft van de bedrijven faalt omdat ze niet goed begrijpen wat hun klanten willen of nodig hebben voordat ze hun bedrijf starten.
Daarom zou de eerste stap moeten zijn om alle features op te sommen die je in je nieuwe app wilt hebben. Je voegt ze nog niet allemaal toe, maar zorg ervoor dat je alles in kaart hebt.
Als je eenmaal je lijst hebt, moet je deze doornemen en prioriteiten stellen. Zoals je uit de naam kunt raden, is de core feature degene waar je hele MVP omheen is gebouwd, de belangrijkste functie waar je MVP niet zonder kan.
Als je eenmaal hebt besloten wat je core feature is, bekijk dan de rest van de lijst, want je hebt een aantal features nodig om een goede MVP te maken die werkt. Wees echter meedogenloos! Het punt van het ontwikkelen van een MVP is om het water te testen en te zien wat werkt en wat niet.
Blijf voorlopig bij de basis en zodra je feedback hebt ontvangen, kun je meer features toevoegen aan latere versies van je app.
Je MVP ontwikkelteam samenstellen
Als je eenmaal hebt besloten wat je core feature is en de features er omheen, is de volgende stap het samenstellen van een team dat het idee gaat realiseren.
Een goed team zal niet blindelings opdrachten aannemen en zal de voortgang delen, zoekend naar de beste oplossing. Zorg ervoor dat je met de juiste mensen werkt die veel ervaring hebben in hun vakgebied en graag hun mening delen.
Het bouwen van het team is net zo belangrijk als het goed plannen van het product. Er zijn een aantal rollen die cruciaal zijn voor een goede MVP-softwareontwikkeling:
Productmanager
Degene die de algehele leiding heeft over het project.
Elke goede productmanager kan zich goed verplaatsen in veel van de andere rollen in het project, maar niet genoeg deskundige kennis om het zelf uit te voeren.
De productmanager zal:
- Ervoor zorgen dat de klus wordt geklaard
- Toezien op de rest van het team en hen motiveren
- De dagelijkse beslissingen nemen
- De roadmap van de MVP plannen
- Beslissen over strategische beslissingen zoals prijsstelling en het ontwerp van de marketingboodschap
Een goede productmanager moet het beste uit zijn team kunnen halen en de belangrijkste taken aan de juiste mensen delegeren.
Een productmanager die zelf alles wil of moet doen, begrijpt zijn rol niet, heeft niet het juiste team om zich heen of heeft niet het vertrouwen van zijn team.
Een productmanager moet een degelijk begrip hebben van de taken die hij onderhoudt. Als dat niet het geval is, kan het team het vertrouwen in hem verliezen en hem niet meer meenemen in de ontwikkeling van het product.
UX-ontwerpers
User experience designers (ontwerpers van gebruikerservaring) weten hoe ze een product moeten bouwen dat aan de behoefte van de klanten voldoet en hen stimuleert het te kopen.
Ze ontwerpen de basis van het product en zorgen ervoor dat het zowel bruikbaar is als voldoet aan de lijst met gespecificeerde features.
Als een UX-ontwerper goed is in zijn werk, zal hij gefixeerd zijn op de functionaliteit en de algehele ervaring. Het lijkt soms alsof ze muggenzifters zijn, maar een uitstekende UX-ontwerper zorgt ervoor dat het eindproduct iets is wat de klanten willen.
Productontwikkelaars
De productontwikkelaars zijn uiteindelijk degenen die het product verder bouwen. Als je meer dan één ontwikkelaar nodig hebt, zorg er dan voor dat ze allemaal dezelfde achtergrond hebben wat betreft de technologieën die ze gebruiken.
Vooraf aan het project moet je ook met de ontwikkelaars en de productmanager om de tafel zitten om af te stemmen dat iedereen op één lijn zit over hoe de MVP moet worden ontworpen en welke technologieën worden gebruikt.
Wanneer het product slaagt, dien je een groter en meer divers team samen te stellen. Echter hou het in eerste instantie klein, dan verloopt de communicatie gemakkelijker. De full-stack developers hebben zowel front-end als back-end development kennis.
Kwaliteitsborgingsanalist
Ook wel testers genoemd. Een analist voor kwaliteitsborging ontwerpt en schrijft testscripts en zorgt ervoor dat het product dat op de markt komt, dat het werkt en doet waarvoor het is ontworpen.
Ze testen elke ontwikkelingsfase en loggen bugs die door het ontwikkelteam moeten worden opgelost, in volgorde van prioriteit van kritiek naar laag. Zij zorgen ervoor dat er een stabiel werkend product naar de klanten gaat.
Contentschrijver
Een contentschrijver maakt gebruikershandleidingen, product beschrijvingen en kan in sommige gevallen ook de marketing content schrijven.
Je hebt een uitstekende schrijver nodig om je toon en merk te vestigen, want dit zal grotendeels bepalen hoe succesvol je bent. Je kunt deze taak eventueel uitbesteden, maar het is beter om iemand intern te hebben die bekend is met de bedrijfscultuur en weet waar hij het over heeft.
Als je eenmaal je team hebt samengesteld, onthoud dan dat je hun vaardigheden en meningen moet respecteren. Niemand kan aan alles denken, dus het is het beste om naar ieders ideeën te luisteren.
Hoeveel kost het om een MVP te bouwen?
Dit is altijd een lastige vraag.
Het hangt af van een hele reeks factoren, waaronder de omvang van het project, de locatie van het team, hun ervaring en of ze werken met een vast contract of per uur worden betaald.
Bijvoorbeeld; een junior ontwikkelaar die werkt in een Oost-Europees land, waar de kosten van levensonderhoud laag zijn, kan je €30,- per uur kosten.
Een ontwikkelaar die een paar honderd kilometer verderop in West-Europa woont, kan zomaar meer dan €100,- per uur in rekening brengen. Je moet hierbij wel op de kosten letten, aangezien dit slechts een eerste ontwerp is. Een redelijke schatting zou tussen de €20.000,- en €30.000,- liggen.
Hoelang zou het moeten duren?
Dit is afhankelijk van een aantal factoren, maar je moet het niet te lang laten duren. Hoe langer je aan de ontwikkeling besteedt, hoe meer je MVP gaat kosten. Dit kan een grote impact hebben op het succes en de mogelijke winst voor het bedrijf.
Nachiket Patel
heeft een overzicht samengesteld op LinkedIn van het proces op basis van meer dan 100 MVP's waar zijn bedrijf bij betrokken was. Hij stelt dat 2 tot 3 maanden een aannemelijke termijn is.
Onthoud dat een MVP een uitgekleed ontwerp is zonder toeters en bellen. Als je zes maanden verder bent en het einde is nog lang niet in zicht, dan doet je projectmanager zijn werk niet goed of is je ontwerp te ambitieus.
De markt kan zo snel veranderen dat de tijd voor het ontwerpen van nieuwe producten kritisch is.
Dit geldt des te meer in de wereld van app-ontwikkeling. Elke maand komen er honderden nieuwe apps in de app stores, dus als je er te lang over doet, kan iemand anders een soortgelijk product al eerder lanceren en een groot deel van je doelgroep voor zich winnen.
Een MVP ontwikkelproces
Veel stappen om een MVP te ontwikkelen zijn opgenomen in de planningsfase.
De belangrijkste stappen zijn:
- Snap de behoeften van je klanten en het probleem dat zij willen dat je voor hen oplost
- Bekijk het werk van potentiële concurrenten en zorg ervoor dat er geen bestaand product is dat al doet wat je wilt dat je app doet
- Maak een lijst met features en geef prioriteit aan maximaal 5 hiervan voor je MVP
- Bepaal je core feature, die je absoluut moet hebben
- Stel een goed team samen met alle rollen en vaardigheden die je nodig hebt om de ontwikkeling efficiënt te voltooien
- Ontwikkel het product en neem regelmatig contact op met het ontwerpteam, UX-ontwerper en productmanager
- Stel het beschikbaar voor gebruikers en luister naar hun feedback
- Publiceren!
Het testen van je MVP
Zoals al uitgelegd in het teamgedeelte, moet je kwaliteitsborgingsanalist zowel tijdens de ontwikkeling tests uitvoeren als de eerste zijn om het eindproduct te testen.
Omdat ze ervaring hebben met het testen van producten, weten ze waar ze op moeten letten en zouden ze gedetailleerde feedback moeten geven.
Op een gegeven moment moete ook de eindgebruiker het in handen krijgen. De volgende fase, het alfatesten, kan snel en goedkoop worden uitgevoerd door de app beschikbaar te stellen aan vrienden, familie en leden van het team die geen deel uitmaakten van de ontwikkeling. Vraag ze om ermee te spelen en hun mening te geven over wat ze wel en niet goed vinden, of eventuele problemen die ze hebben gevonden.
Zodra je alle feedback van de kwaliteitsborgingsanalist en alfatesters hebt verzameld en dit hebt verwerkt, kun je door naar de volgende fase. Namelijk bètatesten op grotere schaal.
Er zijn een paar manieren om dit te doen. Ten eerste kun je mensen inhuren om het te doen. Dit kost wel meer, maar het garandeert in ieder geval feedback. Er zijn veel websites voor freelancers waar je een advertentie kunt plaatsen voor bètatesters voor slechts €10 per test.
Ten slotte kan sociale media een uitstekende manier zijn om je product wereldkundig te maken. Kies een of meerdere kanalen waar je het meest actief op bent. Veel volgers betekent veel views en hopelijk wordt dit dan veel gedeeld.
Een ander voordeel hiervan is dat, zelfs als iemand niet wil meewerken aan het testen, ze in ieder geval de advertentie hebben gezien en weten dat je app eraan komt.
Meet en analyseer je MVP
1. Verzamel en analyseer feedback van gebruikers
Dit omvat zowel alfa- als bètatests, evenals beoordelingen die door gebruikers in de app stores zijn achtergelaten. Je kunt laten beoordelen op basis van sterren of een cijfer van één tot tien voor aspecten als ontwerp, bruikbaarheid, hoe waarschijnlijk het is dat een tester het koopt, enz.
2. Bekijk het aantal downloads
Dit kun je eenvoudig aflezen in de app stores, maar je kunt het ook zelf bijhouden. Zet een link naar de applicatie op je website zodat je kunt meten hoeveel mensen hierop klikken. Ook kun je bijhouden hoeveel gebruikers uiteindelijk op de downloadknop klikken.
Dit geeft overzicht tussen gebruikers die voldoende geïnteresseerd zijn om naar de downloadpagina te gaan en degenen die de app daadwerkelijk downloaden. Tools zoals Google Analytics kunnen helpen met het meten, maar ook zaken zoals het bouncepercentage op je website.
3. Huur een bedrijf in om een prestatieanalyse van je MVP uit te voeren
Er zijn bedrijven die gespecialiseerd zijn in het uitvoeren van prestatieanalyses van een MVP. Dit kost geld, maar je kan er in ieder geval zeker van zijn dat je de gegevens krijgt die je nodig hebt om het product te verbeteren en verder te finetunen.
Het verbeteren van je MVP
Als je het testen hebt gedaan, de feedback hebt geanalyseerd en naar het aantal downloads en de gebruikersrecensies hebt gekeken, hoe kun je je product dan verbeteren?
Dat is niet moeilijk. Je luistert naar wat gebruikers te vertellen hebben. Zoek naar veelvoorkomende thema's zoals pijnpunten, favoriete features en wensen voor nieuwe features.
Maak hiervan een lijst en ga terug naar sectie 1 - beslis over de featuresen prioriteer. Maak een overweging over hoeveel interesse er is in een nieuwe feature of het ongemak dat een bug veroorzaakt.
Overleg met het team om het te hebben over deadlines en kosten om bepaalde functies te fixen of juist te implementeren.
Maak een top 3 of een top 5 en ga vervolgens verder met het proces. Ontwikkelen, testen, publiceren, evalueren en dan weer terug naar het begin.
Elke keer dat je dit proces doorloopt kom je dichter bij het eindproduct dat je in het begin in gedachte had. Let wel op.. probeer niet te veel te doen!
Zorg ervoor dat maximaal 20% van elke nieuwe release nieuwe features of bugfixes zijn.
Wat komt er na een MVP
Blijf doorgaan met ontwikkelen! Zodra je weet dat het product levensvatbaar is, kun je blijven bouwen en doorgaan met het uitbreiden.
Hou ook rekening met veranderingen die je moet eventueel moet doorvoeren wanneer het product zich verder ontwikkelt:
- De kosten om het product te blijven ontwikkelen
- Heb je extra personeel nodig zoals ontwikkelaars, analisten, enz.
- Optimaliseer de roadmap van de ontwikkeling
- Wellicht wil je een visueel ontwerper inhuren om een samenhangende look voor je merk te creëren
- Marketing strategieën
Veelvoorkomende fouten bij het ontwikkelen van een MVP
1. Een slecht product maken
Sommige mensen vinden een MVP minder belangrijk omdat het niet het eindproduct is. Nee! Het zou simpel moeten zijn, maar moet nog steeds goed werken.
Wat nog belangrijker is, het mag je doelgroep niet ontstemmen of afschrikken wanneer ze het proberen. Zorg ervoor dat er geen knoppen zijn die niets doen of de app laten crashen. Zorg ervoor dat alles goed werkt voordat het naar gebruikers gaat.
2. De scope niet strak genoeg maken
Als je teveel features inbouwt, is het product niet langer een MVP en wordt het een volwaardige app. Dat is niet de bedoeling van een MVP.
Als je het niet simpel houdt, ben je vervolgens veel tijd en geld kwijt aan het maken van iets wat misschien niemand wil. Dit ontneemt direct al het doel van een MVP.
Zorg ervoor dat de ingebouwde features daadwerkelijk essentieel zijn en zorg ervoor dat het ontwikkelteam duidelijk begrijpt wat ze moeten bouwen. Als dit niet het geval is, kunnen ze code schrijven of features inbouwen die helemaal niet nodig zijn.
3. Niet genoeg vragen stellen tijdens het testen
Het is begrijpelijk dat je niet te veel van de testers wilt vragen, zeker niet als het gaat om vrienden, familie en de allereerste gebruikers. Maar je hebt wel feedback nodig die je kunt gebruiken om het product te verbeteren.
Vergeet niet dat je op zoek bent naar kwaliteit boven kwantiteit. Met specifieke en gerichte vragen heb je minder vragen nodig om antwoorden te krijgen die gedetailleerd en nuttig zijn.
4. Het duurt te lang
Dit sluit aan bij het punt over de ontwikkeltijd. De wereld van technologie gaat snel, dus je moet snel zijn met het product. Stel een deadline voor publicatie en probeer je eraan te houden.
Je wil geen slecht product ontwikkelen, maar je kunt ook geen tijd verspillen aan perfectioneren. Perfectie is onmogelijk, dus houd je aan de lijst met features, fix eventuele grote gebreken en publiceer het product.
Waar het op neerkomt
Een MVP is een goed concept, omdat het een manier is om snel een simpel product te maken waarmee je kunt testen of dit is wat je klantdoelgroep wil.
Zorg ervoor dat de doelstellingen en de scope van de ontwikkeling glashelder zijn voordat je begint. Maak een plan en houd je eraan, laat je niet verleiden tot het toevoegen van coole nieuwe features die niet nodig zijn.
Wanneer je weet wat het project inhoudt, stel dan een team samen dat je kunt vertrouwen en luister naar hun ideeën. In sommige gevallen kan dat de doorslag zijn tussen succes en falen van de app.
Bouw het product zo snel mogelijk zonder te korten en luister goed naar wat de gebruikers te zeggen hebben. Als je al deze dingen doet, ben je goed op weg naar een uitstekende MVP.